Kostguide

Mange børn får en stor del af kosten i daginstitutionen, derfor er det vigtigt at alle børn får en ernæringsrigtig kost. Det gode mad og måltidsvaner starter grundlæggende tidligt i barndommen. Det er vi som dagtilbud i samarbejde med forældrene en stor del af og har ansvar for. Dette skal vi holde os for øje ud fra følgende pejlemærker.

• Børns kost har stor betydning for deres trivsel og udvikling i hverdagen.
  • Børns skal opleve en glæde ved sund mad og have lyst til at vælge det i fremtiden.
  • Ernæringsrigtig kost øger barnets trivsel og koncentration
  • Der er rigtig meget dannelse i og omkring måltidet.

Udfra et børneperspektiv er det vigtigt for os i Dronning fanes Børnehus at hvert barn barn oplever sig som en større del af ansvaret og fællesskabet omkring måltiderne. Vi ønsker at barnet skal have en oplevelse af ejerskab, føle sig betydningsfuld, værdsat, bidrage, gøre noget for andre, tage ansvar og være en del af noget der skaber en større mening, og der samtidig fremmer barnets læring.

Håndhygiejne er vigtigt både før og efter mad.

Vi lægger vægt på at læringsmiljøet omkring måltiderne er hyggelige og at der er et stemningsfuldt læringsmiljø. Det pædagogiske personale spiser med for at en god rollemodel og udviser en positiv tilgang til mad. Børnene er i små spisegrupper inddelt ved borde og så vidt det er muligt er der en voksen siddende ved hvert bord. I vuggestuen er der altid en voksen ved hvert bord.